Det riktige kostholdet for aktiv trening

Hvis man fører en aktiv livsstil, med flere treningsøkter i løpet av en uke, er det viktig å tilpasse kostholdet. Den som glemmer dette, kan lett få slitasjeskader, eller få dårlig form, på tross av trening. Det samme gjelder for perioder, da man tar det litt roligere. Det er da viktig, både å senge kaloriinntaket, og å passe seg for hva man spiser. Hvis ikke, svinner gjerne musklene, mens fettet legger seg på utsiden.

Kosthold for mye aktivitet

En gammeldags arbeidskar, som jobbet aktivt med kroppen, trenger rundt 5 000 Kcal. per dag. Dette er mye, til sammenlikning med en kontor jobb, som vanligvis ikke krever mer enn 2 000 Kcal per dag, for den som veier rundt 80 kg.

Protein – Fett – Karbohydrater

Det diskuteres mye, shutterstock_219108853om hva som er den riktige sammensetning, av proteiner, fett og karbohydrater, i ett balansert kosthold. Det man kan si først, er at karbohydrater, i for stort omfang, og spesielt, hvis vi snakker om sukker, er noe som bidrar til at man bygger opp et fettlag, og det ganske raskt. Er man aktiv, så er karbohydrater, likevel en god form for brensel, som man kan ta til seg, før man tar en hard treningsøkt.

Ellers så er proteinet din venn. Rent vektmessig, så har protein den samme brennverdien som karbohydrater, men det tar kroppen omtrent dobbel så lang tid å forbrenne proteiner. Det betyr at man er mett lengre, og klarer mer, om man har mye protein i kosten. Mange sverger til å bruke proteinpulver, men det er ingen nødvendighet. Man kan få samme mengde protein på billigere vis, om man velger ost med lite fett, kjøtt, nøtter og tofu, som en fast del av kostholdet. En ulempe med naturlige kilder til protein, er at det ofte følger med en del fett på lasset. Litt fett, er det ikke noe i veien for, men man bør passe seg for, for store mengder.

Leave a Reply